måndag 8 juni 2009

Onödiga livsmedel


Kronägg har lanserat färdig omelettsmet på tetra. Precis som man behöver vara Gordon Ramsay för att blanda ihop ägg, mjölk och mjöl.

Innehållsförteckningen är lång och innehåller modifierad stärkelse, konserveringsmedel och ytterligare fyra E-nummer.

Äggen i smeten är importerade och kommer från höns som lever i oinredda, trånga burar som inte är tillåtna i Sverige.

Jag tycker att detta är vansinnigt på så många plan. Så jag kände mig tvungen att maila Kronägg och fråga vad de håller på med:

Hej Jag undrar hur ni motiverar att äggen till er nya produkt färdig omelettsmet kommer från burhöns som lever i oinredda, trånga burar, som dessutom är förbjudna i Sverige? Jag undrar också hur ni motiverar produkten i sig? Man kan ju tycka att man borde klara av att blanda ihop mjöl, ägg och mjölk om man klarar av att steka er färdiga smet. Jag är även nyfiken på att höra er förklaring till varför produkten innehåller så pass många ingredienser varav fyra är e-ämnen. Med vänlig hälsning
James

Jag väntar med spänning på deras svar.
//James

Källa: Råd och rön nr.5 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar