lördag 27 juni 2009

En liten del av mig dog i går


Eller åtminståne en liten del av min barndom. Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt hur stor Michael Jackson faktiskt var när hans stjärna lyste som starkast. Jag var sex år när 'Thriller' kom ut. Jag såg musikvideon på TV och det var det coolaste jag någonsin sett. Dansande zombies!

Det fanns något i hans musik som kunde uppskattas av alla. Sedan började vansinnigheterna och jag antar att han försökte leva upp till myten av sig själv, och alla vet hur det slutade.

Det verkar som hans kropp inte längre klarade av den omfattande "medicinering" den stod under. Jackson ska tydligen ha tagit en lång rad olika läkemedel av olika slag. Smärtstillande, ångestdämbande, lugnande och bedövande. Man kan bara spekulera i vilket helvete av missbruk han måste befunnit sig i.

Hur som helst så kommer jag alltid komma ihåg honom för den gränsöverskridande musik han gjorde. Här är min favorit 'Beat It', med en annan gammal hjälte på gitarr - Eddie van Halen.

Tack för musiken Michael och hoppas du funnit frid där du befinner dig nu..



//James

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar