söndag 7 juni 2009

Jag testar LCHF

Jag har alltid varit i hyfsad god form, har i vuxen ålder hållit min idealvikt på 75 kg med ett par kilo upp och ner. Men jag började så sakteliga gå upp i vikt i samband med att jag fick ett stillasittande kontorsjobb. På ett år hade jag gått upp ca tio kilo, utan att direkt märka av det själv. Plötsligt började jag få pikar från vänner om att jag hade fått mage.

När jag och min fru väntade vårt första barn gick jag upp tio kilo till under graviditeten. Så på ett par år gick jag upp närmare tjugo kilo!


Med träning och ändrade kostvanor lyckades jag gå ner tio kgtill 85 kg. Men där tog det stopp. Utan resultat ökade jag träningsdosen, först med konditionsträning och sedan med stryketräning. Jag blev fastare i kroppen, men nålen på vågen vägrade röra sig. I desperation försökte jag mig på en sk. VLCD-kur (Very Low Calory Diet) där jag ströp det dagliga kaloriintaget till 500 Kcal. det var ren tortyr men jag gick ner 5 kg på två veckor. Ett par månader senare hade jag dock gått upp det igen, plus ett par kilo till!

Genom en arbetskamrat har jag nu fått upp ögonen för LCHF (Low Carb High Fat). Det är mer en form av kosthållning än en diet, som helt går emot de rådande kostrekommendationerna. De tradtionella kostråden säger lite förenklat att fett är dåligt och att kolhydrater är bra. Man ska därför sträva efter att äta livsmedel med ett lågt fettinnehåll, därav nyckehålsmärkningen på livsmedel med ett lågt fettinnehåll. Man har inte tagit hänsyn till kolhydratsinnehållet i märkningen då dessa produkter ofta innehållit en stor andel socker. Efter att nya rön uppstått har dock kriterierna för märkningen ändrats, och nu tas det även hänsyn till andelen socker. Innan har glass, kex och kakor kunnat nyckelhålsmärkas då de innehållit mycket socker men lite fett.

LCHF går som sagt tvärt emot de rådande kostrekommendationera och förespråkar en kost med mycket fett (inte transfett, fetter som innehåller omega-6 eller margarin) och ett minimum av kolhydrater. Det är alltså fritt fram att äta kött, ägg, mjölkprodukter och grönsaker. Men förbjudet att äta pasta, ris, potatis, frukt, bröd och andra livsmedel som innehåller mycket kolhydrater.

Teorin bakom LCHF:

Såväl snabba som långsamma kolydrater bryts ned till enkla sockerarter i kroppen. När detta sker stiger blodsockret med en ökning av hormonet insulin som följd. Insulin är kraftigt fettinlagrande och hindrar även att fettceller används som energi. Eftersom insulinet lagrar in överskott av näring i fettceller uppstår ett underskott av näring i blodet, vilket skapar hungerkänslor och sötsug.

Ett lågt intag av kolhydrater leder däremot till lägre blodsockerhalt som inte leder till en överdriven insulinproduktion. Energin tas därför från fettvävnad med ökad fettförbränning som följd. Kosthållningen underlättar för kroppen att ta från det inlagrade fettet istället för att tvärt om lagra det.

Jag har kört LCHF i fem dagar nu och jag har gått ner 1,5 kg. Är ständigt mätt, och mitt konstanta sug efter mat är helt borta. En mer detaljerad rapport kommer på onsdag. Jag tänkte skriva en liten rapport en gång i veckan.

//James

Källor:
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
http://kolhydrater.ifokus.se
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar